Magno.lv
Atpakaļ uz visiem rakstiem
15 min lasīšanai

15 biežākie jautājumi par stūres mehānismiem: Lielais ekspertu ceļvedis

Stūres mehānisms (stūres reika) ir viena no tām automašīnas daļām, par kuru mēs bieži nedomājam, līdz kaut kas noiet greizi. Kad parādās dīvainas skaņas vai stūre kļūst smaga, rodas simtiem jautājumu. Šajā apjomīgajā ceļvedī esam apkopojuši 15 visbiežāk uzdotos jautājumus un snieguši detalizētas, tehniskas un praktiskas atbildes, lai jūs pilnībā izprastu savas automašīnas stūres iekārtu.

Jautājuma zīme veidota no auto rezerves daļām un stūres mehānisma elementiem
Visas atbildes par stūres mehānismiem vienuviet

01. Cik ilgi vidēji kalpo stūres mehānisms?

Stūres mehānisma (stūres reikas) kalpošanas laiks nav noteikts konkrētos gados vai kilometros, jo tas ir ārkārtīgi atkarīgs no ekspluatācijas apstākļiem. Tomēr, balstoties uz servisa statistiku un ražotāju datiem, varam izvilkt vidējos rādītājus.

Kvalitatīvs oriģinālais stūres mehānisms parasti kalpo 150,000 līdz 250,000 kilometrus. Tomēr Latvijas ceļu apstākļos šis resurss bieži vien samazinās līdz 100,000 - 150,000 km.

Faktori, kas dramatiski saīsina mūžu:

  • Bedraini ceļi: Katrs trieciens pa riteni tiek tieši nodots uz stūres reikas zobiem un buksēm.
  • Bojāti putekļu sargi: Ja gumijas "gofra" ir ieplīsusi, iekšā tiek mitrums un smiltis. Tas darbojas kā smilšpapīrs, kas dažu mēnešu laikā "noēd" blīvslēgus un izraisa koroziju uz reikas stieņa.
  • Platas riepas un lieli diski: Zema profila riepas un lieli diski palielina slodzi uz stūres iekārtu, jo tie sliktāk absorbē triecienus.
  • Agresīva braukšana: Strauja stūres grozīšana stāvošam auto vai triecieni pret apmalēm.

02. Vai drīkst turpināt braukt ar bojātu stūres mehānismu?

Īsā atbilde: NĒ. Tas ir bīstami dzīvībai.

Braukšana ar bojātu stūres iekārtu ir viena no bīstamākajām lietām, ko autovadītājs var darīt. Lūk, kāpēc:

  1. Pēkšņa stūres ieķīlēšanās: Ja zobrats vai reika ir bojāti, tie var fiziski iesprūst. Iedomājieties situāciju, kad līkumā nevarat pagriezt stūri atpakaļ vai nevarat izvairīties no šķēršļa.
  2. Kontroles zudums: Ja stūres stiepņa gals (pirksts) izlec no ligzdas (kas var notikt pie liela nodiluma), ritenis kļūst nekontrolējams un patvaļīgi pagriežas. Tas gandrīz garantēti noved pie avārijas.
  3. Pastiprinātāja atteice: Hidrauliskās sistēmas noplūde var pēkšņi atstāt jūs bez stūres pastiprinātāja. Stūre kļūs tik smaga, ka kritiskā situācijā jūs nespēsiet to pagriezt pietiekami ātri.
  4. Ugunsgrēka risks: Hidrauliskais šķidrums ir uzliesmojošs. Ja tas nokļūst uz karsta izplūdes kolektora, auto var aizdegties.

03. Kāpēc stūre pēkšņi kļuvusi smaga?

Smaga stūre parasti norāda uz problēmām ar stūres pastiprinātāju, nevis pašu mehānismu (lai gan reikas ieķīlēšanās arī ir iespējama).

Galvenie iemesli:

  • Zems šķidruma līmenis: Visizplatītākais iemesls hidrauliskajām sistēmām. Pārbaudiet rezervuāru. Ja līmenis zems, kaut kur ir noplūde.
  • Sūkņa bojājums: Stūres pastiprinātāja sūknis var būt nolietojies vai siksna, kas to piedzen, var būt vaļīga vai pārtrūkusi.
  • EPS motora kļūda: Elektriskajām stūrēm (EPS) tas var nozīmēt elektromotora pārkaršanu vai sensoru kļūdu. Bieži vien panelī iedegas sarkana stūres lampiņa.
  • Bojāts kardāns: Stūres kolonnas kardāns (krustiņš) var sarūsēt un ieķīlēties. Tad stūre griežas "ar rāvieniem" - viegli-smagi-viegli.

04. Kas ir stūres brīvgaita un kā to pārbaudīt?

Stūres brīvgaita ir leņķis, par kādu var pagriezt stūres ratu, neizraisot riteņu pagriešanos. Neliela brīvgaita ir pieļaujama (un pat nepieciešama, lai stūre nebūtu pārāk nervoza), bet tā nedrīkst pārsniegt ražotāja noteikto normu.

Saskaņā ar Tehniskās Apskates noteikumiem, summārā brīvgaita nedrīkst pārsniegt noteiktus grādus (parasti ap 10-15 grādiem vai 3-4 cm pa stūres rata aploci).

Kā pārbaudīt pašam?

  1. Novietojiet auto uz līdzena seguma, riteņi taisni.
  2. Dzinējs izslēgts (vai ieslēgts, ja ir hidrauliskais pastiprinātājs - atkarīgs no auto).
  3. Atveriet logu un stāviet ārpusē, lai redzētu priekšējo riteni.
  4. Ar roku lēnām groziet stūri pa labi un pa kreisi.
  5. Fiksējiet brīdi, kad ritenis sāk kustēties.
  6. Ja stūri var pagriezt par vairākiem centimetriem, bet ritenis nekustas - brīvgaita ir par lielu.

05. Cik bieži jāmaina stūres pastiprinātāja šķidrums?

Daudzi ražotāji apgalvo, ka stūres pastiprinātāja šķidrums ir "filled for life" (uz visu mūžu). Tā ir mārketinga viltība. Nekāds tehniskais šķidrums nekalpo mūžīgi.

Eksperti iesaka mainīt stūres pastiprinātāja šķidrumu ik pēc 60,000 - 80,000 km vai reizi 3-4 gados.

Kāpēc? Laika gaitā šķidrums:

  • Uzsūc mitrumu (kas izraisa koroziju sistēmā).
  • Piesārņojas ar gumijas un metāla mikrodaļiņām (kas darbojas kā abrazīvs).
  • Zaudē savas eļļošanas un temperatūras izturības īpašības.

Pazīme: Ja šķidrums ir kļuvis tumšs, duļķains vai ož pēc deguma - tas nekavējoties jāmaina.

Infografika ar biežākajiem jautājumiem par stūres iekārtu
Izpratne par stūres sistēmu palīdz ietaupīt uz remontu ilgtermiņā

06. Vai elektriskā stūre (EPS) ir labāka par hidraulisko (HPS)?

"Labāks" ir relatīvs jēdziens. Katrai sistēmai ir savi plusi un mīnusi.

Elektriskā (EPS) - Mūsdienu standarts

  • ✓ Ekonomē degvielu (darbojas tikai kad griež stūri)
  • ✓ Nav šķidrumu, nav noplūžu
  • ✓ Ļauj integrēt joslu ieturēšanas asistentus
  • ✗ Dārgāks remonts (bieži jāmaina viss bloks)
  • ✗ "Mākslīgāka" stūres sajūta

Hidrauliskā (HPS) - Klasika

  • ✓ Lieliska, dabiska atgriezeniskā saite no ceļa
  • ✓ Vienkāršāka uzbūve, lētākas daļas
  • ✓ Izturīga pret elektronikas kļūdām
  • ✗ Patērē dzinēja jaudu un degvielu
  • ✗ Regulāras apkopes (šķidrums, siksna)

07. Kāpēc stūre "sīkst" vai "kauc" pie galējām pozīcijām?

Šī skaņa ir raksturīga hidrauliskajām sistēmām. Kad pagriežat stūri līdz atdurei, sūknis turpina pumpēt spiedienu, bet šķidrumam nav kur plūst. Atveras pārspiediena vārsts, un šķidrums ar milzīgu spiedienu tiek dzīts atpakaļ cirkulācijā caur šauru atveri - tas rada šo sīkstošo skaņu.

Vai tas ir bīstami? Īslaicīgi nē. Bet ilgstoši turēt stūri "atdurē" (vairāk par 5-10 sekundēm) ir kaitīgi, jo tas strauji uzkarsē šķidrumu un pārslogo sūkni.

Ja stūre sīkst arī pie maziem pagriezieniem, tas parasti nozīmē, ka sistēmā ir gaiss, zems šķidruma līmenis vai sūknis ir savu nokalpojis.

08. Cik maksā stūres mehānisma remonts vai nomaiņa?

Izmaksas var ievērojami atšķirties atkarībā no auto markas un bojājuma veida. Lūk, aptuvenās cenas Latvijā 2025. gadā:

Pakalpojums Aptuvenā cena
Stūres reikas restaurācija (remonts) 150 - 350 EUR
Atjaunota stūres reika (maiņas fonds) 200 - 450 EUR
Jauna oriģinālā stūres reika 800 - 2500+ EUR
Jauna analogā (ķīniešu) reika 250 - 500 EUR
Noņemšana/Uzstādīšana (darbs) 80 - 150 EUR
Riteņu ģeometrija (savirze) 30 - 50 EUR

09. Vai atjaunots (restaurēts) stūres mehānisms ir uzticams?

Jā, ja tas veikts profesionāli. Rūpnieciski atjaunots stūres mehānisms bieži vien ir tikpat labs kā jauns, bet maksā 3-4 reizes lētāk.

Kvalitatīvā atjaunošanas procesā tiek:

  • Noslīpēts un nopulēts reikas stienis (vai nomainīts pret jaunu).
  • Nomainīti visi blīvslēgi, gredzeni un bukses pret jauniem (bieži vien izturīgākiem nekā oriģināls).
  • Pārbaudīts korpuss uz mikroplaisām.
  • Veikta testēšana uz stenda zem slodzes.

Mēs Magno.lv piedāvājam tieši šādus, rūpnieciski atjaunotus mehānismus ar garantiju. Izvairieties no "garāžu meistariem", kas tikai nomaina blīvslēgus, neslīpējot stieni - tāds remonts ilgs tikai dažus mēnešus.

10. Kā zināt, ka pienācis laiks mainīt stūres mehānismu?

Nav viena indikatora panelī, kas pateiktu "Maini reiku". Jums jāpaļaujas uz simptomiem.

Kritiskās pazīmes:

  • 🔴 Noplūde: Regulāri jāpapildina šķidrums, peļķes zem auto.
  • 🔴 Klauvēšana: Metāliska sišana, braucot pār nelīdzenumiem (nevis piekarē, bet tieši stūres mehānismā).
  • 🔴 Brīvgaita: Auto "peld" pa ceļu, stūre jāgroza, lai noturētu taisni.
  • 🔴 Ķīlēšana: Stūre vietām ieķeras vai negriežas atpakaļ pati.

11. Vai mainot reiku, jāmaina arī stūres stiepņi un pirksti?

Viennozīmīgi JĀ.

Stūres stiepņi (inner tie rods) un stūres pirksti (tie rod ends) ir relatīvi lētas detaļas. Ja jūs jau maksājat par dārgo reikas nomaiņu un sekojošo riteņu ģeometrijas regulēšanu, ir muļķīgi atstāt vecos stiepņus.

Ja pēc 5000 km sāks klabēt vecais stūres pirksts, jums atkal būs jāmaksā par servisu un atkal jātaisa savirze. Ekonomija šeit nestrādā. Lielākā daļa atjaunoto reiku jau nāk komplektā ar jauniem iekšējiem stiepņiem.

12. Ko nozīmē stūres klauvēšana (clunking noise)?

Klauvēšana parasti norāda uz mehānisku brīvkustību (luftu) kādā no savienojumiem.

  • Reikas zobu nodilums: Visbiežāk vidusdaļā, kur stūre atrodas 90% laika. Zobrats "lēkā" pa nodilušajiem reikas zobiem.
  • Atbalsta bukses nodilums: Reikas stienis reikas korpusā balstās uz plastmasas vai bronzas buksēm. Kad tās izdilst, stienis sāk dauzīties pret korpusu.
  • Vaļīgs regulēšanas uzgrieznis: Dažreiz pietiek tikai pieregulēt piespiedēju (bet to drīkst darīt tikai speciālists, lai nepārspīlētu un neieķīlētu stūri).

13. Kāpēc auto velkas uz vienu pusi?

Lai gan stūres mehānisms var būt pie vainas (piemēram, iekšēja vārstu noplūde hidrauliskajā sadalītājā, kas rada spiedienu uz vienu pusi), biežāk pie vainas ir citi faktori:

  1. Riteņu ģeometrija (savirze/sagāzums): Visizplatītākais iemesls.
  2. Riepu spiediens: Atšķirīgs spiediens riepās.
  3. Riepu nodilums: Nevienmērīgi nodilušas riepas (koniskums).
  4. Bremžu ieķīlēšanās: Viens bremžu suports nedaudz bremzē.

Ja savirze ir perfekta un riepas jaunas, bet auto joprojām velk - tad gan jāmeklē vaina stūres reikā (hidrauliskajā sadalītājā) vai EPS nulles punkta kalibrācijā.

14. Vai stūres problēmas ietekmē Tehnisko Apskati (TA)?

Jā, un ļoti stingri. Stūres iekārta ir "2. kods" (būtisks bojājums) vai pat "3. kods" (bīstams bojājums - aizliegts braukt).

TA inspektori pārbauda:

  • Summāro brīvgaitu.
  • Stūres mehānisma stiprinājumu pie virsbūves/pusrāmja.
  • Putekļu sargu stāvokli (nedrīkst būt plīsumi).
  • Šķidruma noplūdes.
  • Stūres stiepņu un pirkstu brīvkustību.
  • Vai stūres pastiprinātājs darbojas.

15. Kur Latvijā nopirkt kvalitatīvu stūres mehānismu?

Jums ir vairākas iespējas:

  • IETEICAMS
    Specializētie veikali (kā Magno.lv): Mēs piedāvājam rūpnieciski atjaunotus oriģinālos mehānismus. Tas ir labākais cenas/kvalitātes balanss. Jūs saņemat oriģinālo detaļu (kas derēs perfekti) ar jaunu iekšpusi un garantiju.
  • DĀRGI
    Dīleru centri: Piedāvā pilnīgi jaunas oriģinālās daļas. Kvalitāte izcila, bet cena bieži pārsniedz auto atlikušo vērtību.
  • RISKANTI
    Auto šroti (lietotas daļas): Laimes spēle. Jūs nezināt, cik ilgi tā reika kalpos. Bieži vien tās jau ir ar defektiem.

Neatradāt atbildi uz savu jautājumu?

Mūsu eksperti ir gatavi palīdzēt! Ja jums ir specifisks jautājums par jūsu auto stūres mehānismu, droši sazinieties ar mums.

Iepirkumu grozs

Kopā:

0.00€

Doties uz kasi