Magno.lv
Atpakaļ uz visiem rakstiem
5 min lasīšanai

Elektriskais vs hidrauliskais stūres mehānisms

Domājat, vai jūsu auto stūres mehānisms ir elektrisks vai hidraulisks, un kurš variants ir labāks? Šajā rakstā vienkārši salīdzināsim abas stūres iekārtas – elektrisko stūres reiku un hidraulisko sistēmu –, lai palīdzētu jums saprast atšķirības un pieņemt gudru lēmumu.

Salīdzinājums starp elektrisko un hidraulisko stūres mehānismu uz balta fona
Elektriskā un hidrauliskā stūres iekārta – divi dažādi risinājumi vienam uzdevumam

Gan elektriskais stūres mehānisms (EPS), gan hidrauliskais stūres mehānisms (HPS) dara vienu un to pašu – palīdz vieglāk griezt stūri. Atšķiras tas, šī palīdzība tiek nodrošināta, kādas ir uzturēšanas izmaksas un kā jūtas pati stūre braukšanas laikā.

Kas ir hidrauliskā un elektriskā stūres iekārta?

💧 Hidrauliskais stūres mehānisms (HPS)

Klasiska stūres iekārta, kur stūres pastiprinātājs izmanto speciālu šķidrumu un sūkni, lai jums būtu vieglāk griezt stūri. Spēks tiek radīts ar hidraulisku spiedienu.

  • • Nepieciešams stūres šķidrums un sūknis
  • • Biežāk sastopams vecākos un vidēja vecuma auto
  • • Jūtama "mehāniskāka" saikne ar ceļu

⚡ Elektriskais stūres mehānisms (EPS)

Modernāks risinājums, kur stūres mehānisms tiek pastiprināts ar elektromotoru, nevis ar šķidrumu. Bieži tas ir tieši uz stūres reikas vai stūres kolonnas.

  • • Nav hidrauliskā šķidruma un noplūžu riska
  • • Plaši izmantots jaunākos auto (pēc ~2010. gada)
  • • Viegli pielāgot stūres sajūtu elektroniski
Infografika, kas salīdzina elektrisko un hidraulisko stūres mehānismu – EPS un HPS
Elektriskā (EPS) un hidrauliskā (HPS) stūres mehānisma galveno atšķirību kopsavilkums

Elektriskais vs hidrauliskais stūres mehānisms: salīdzinājuma tabula

Zemāk redzamajā tabulā salīdzinām abas stūres iekārtas pēc svarīgākajiem kritērijiem – komforts, uzturēšana, degvielas patēriņš un drošība.

Kritērijs Elektriskais stūres mehānisms (EPS) Hidrauliskais stūres mehānisms (HPS)
Degvielas patēriņš ✓ Energoefektīvāks, jo motors strādā tikai tad, kad nepieciešams ✕ Sūknis griežas visu laiku, arī braucot taisni
Apkope ✓ Nav jāmaina šķidrums, mazāk kustīgo detaļu ✕ Jākontrolē un jāmaina stūres šķidrums, jāpārbauda noplūdes
Stūres sajūta ✓ Var elektroniski pielāgot – mīkstāka pilsētā, stingrāka šosejā ✓ Dabiskāka, "mehāniskāka" sajūta, ko iecienījuši entuziasti
Sarežģītība ✕ Sarežģītāka elektronika, sensori, ECU, diagnostika ar datoru ✓ Mehāniskāka uzbūve, vieglāk saprast un remontēt
Iespējamie bojājumi Elektromotors, vadības bloks, sensori Šķidruma noplūdes, sūknis, šļūtenes, blīvslēgi
Svars Parasti vieglāks komplekts Smagāka sistēma ar sūkni un tvertnēm

Priekšrocības un trūkumi: EPS vs HPS

Elektriskais stūres mehānisms (EPS)

  • ✓ Labāks degvielas patēriņš un zemākas CO₂ emisijas
  • ✓ Nav stūres šķidruma, šļūteņu un noplūžu
  • ✓ Iespējama joslas uzturēšanas, parkošanās un citu asistentu darbība
  • ✕ Dārgāks remonts, ja bojājas elektronika vai motors
  • ✕ Dažiem vadītājiem šķiet "pārāk viegla" vai mākslīga stūre

Hidrauliskais stūres mehānisms (HPS)

  • ✓ Dabiskāka stūres sajūta, īpaši dinamiskā braukšanā
  • ✓ Vienkāršāks remonts daudzos servisos
  • ✓ Laba noturība, ja tiek pareizi kopta stūres iekārta
  • ✕ Regulāri jākontrolē šķidruma līmenis un stāvoklis
  • ✕ Noplūdes var sabojāt citas piekares daļas un gumijas

Kurš stūres mehānisms ir labāks tieši jums?

Lielākajai daļai autovadītāju nav iespējas izvēlēties – stūres reika un stūres iekārta ir tāda, kādu to ir paredzējis ražotājs. Taču, izvēloties auto vai stūres mehānisma nomaiņu, ir noderīgi saprast prioritātes.

🏙️

Pilsētas braukšana

Ja svarīgs ir komforts, parkošanās vieglums un ekonomija – elektriskais stūres mehānisms būs labāks sabiedrotais.

🏎️

Dinamiska braukšana

Ja patīk sportiska, precīza vadāmība un jūtat katru ceļa centimetru – hidrauliskā stūres iekārta bieži šķiet patīkamāka.

🔧 Uzturēšanas izmaksas

Remonts un apkope

Hidrauliskām sistēmām ir regulāra apkope, elektriskām – potenciāli dārgāki, bet retāki bojājumi.

Biežākie mīti par elektrisko un hidraulisko stūri

Mīts nr. 1: "Elektriskā stūre ir nedroša"

Mūsdienu elektriskie stūres mehānismi ir konstruēti ar vairākiem drošības līmeņiem. Pat ja rodas kļūme, sistēma parasti saglabā mehānisku saikni starp stūri un riteņiem – vienkārši pazūd pastiprinājums, un stūri griezt kļūst smagāk.

Mīts nr. 2: "Hidrauliskā stūre vienmēr ir labāka sportiskai braukšanai"

Daudzi sporta auto joprojām izmanto hidraulisko stūres iekārtu, taču modernās elektriskās sistēmas spēj ļoti precīzi imitēt un pat pielāgot šo sajūtu dažādiem režīmiem.

Mīts nr. 3: "Elektriskajam stūres mehānismam nav nekādas apkopes"

Lai gan šķidrums nav jākontrolē, joprojām svarīgi sekot stūres reikas, stūres stiepņu un piekares stāvoklim, kā arī regulāri veikt ritošās daļas pārbaudi.

Kopsavilkums: stūres mehānisms ir vairāk nekā tikai pastiprinātājs

Neatkarīgi no tā, vai jūsu auto ir aprīkots ar elektrisko stūres mehānismu vai hidraulisko stūres iekārtu, galvenais ir viens – lai stūres reika ir labā tehniskā stāvoklī. Tikai tad auto būs viegli kontrolējams un drošs.

Ja pamanāt neparastas skaņas, smagu stūri vai noplūdes, nevajag gaidīt, kamēr bojājums iznīcina visu stūres sistēmu. Savlaicīga diagnostika un kvalitatīvs atjaunots stūres mehānisms bieži ir labākais kompromiss starp cenu un drošību.

Meklējat piemērotu stūres mehānismu savam auto?

Piedāvājam kvalitatīvi atjaunotus elektriskos un hidrauliskos stūres mehānismus dažādām markām. Palīdzēsim izvēlēties pareizo risinājumu tieši jūsu stūres iekārtai.

Iepirkumu grozs

Kopā:

0.00€

Doties uz kasi